lördag 28 januari 2012

If you can dream it

Det är ett av världens alla klämkäcka citat "If you can dream it, you can do it". Visst, det ligger ett korn av sanning i det. Målbildsträning, fokusering och allt det där. Men, det förutsätter ju att man har full koll på vad tusan man drömmer om egentligen! Annars är det ju precis som ett annat av dessa tusentals citerade uttryck "Om man inte vet var man är på väg, spelar det ingen roll åt vilket håll man går". Åsa skrev i en kommentar tidigare att hon hoppades att jag skulle hitta det jag söker. Det var omtänksamt och snällt av henne. Men, om jag inte vet vad jag söker - hur ska jag då kunna finna det? Innan jag läste den kommentaren hade jag inte ens en tanke på att jag (fortfarande) söker. Men, gissningsvis kanske jag gör det och det skulle ju förklara denna ständiga oro och rastlöshet som jag har i mig.

En mycket kompetent kvinna sa till mig, medan jag bodde kvar i Åsele, att det var för lågt i tak för mig där. Vad gör jag? Jag flyttar till Fredrika. (Inget samband mellan händelserna i och för sig). Alltså, inget ont sagt om byn. Den är jättevacker och mysig och jag känner mig trygg och accepterad här på ett sätt som jag aldrig (Nej, verkligen aldrig.) gjorde i Åsele. Men, jag kan sakna vad jag kallar civilisationen och jag vet att det var det hon menade med det där uttalandet om att det var för lågt i tak.

Det är lite så, att så länge jag kan åka iväg och komma tillbaka och så länge jag har Internet: koppling till Världen, då funkar det. Det kanske inte är det ultimata livet. Men återigen, vad är då det? Retorisk fråga som ni omöjligt kan ha svaret på. Det finns tyvärr bara en människa som kan besvara den frågan och henne såg jag sist när hon skymtade förbi i spegeln tidigare ikväll.

Det påstås vara ett varningstecken när man börjar prata om sig själv i tredje person. Jag är inte oroad. Det kan liksom omöjligt bli värre än det har varit ibland tidigare.

För övrigt saknar jag er.
Talk to me.
xoxo





2 kommentarer:

  1. Klart som korvspad (!) att Du söker efter någonting, det är helt synligt ifall man ser på Dig med öppna ögon ;-)
    Tror att Du vill mer än Du erkänner för Dig själv, att Du söker efter någonting som kanske just nu är ouppnåligt, inte direkt positivt sagt men ja jag hoppas Du förstår hur jag tänker.
    Är ju själv både upp & ned samt avig så att ge Dig råd vore mig fjärran.
    Lycka till med Ditt sökande, kanske ska Du börja med att gå inåt...
    På tal om högt i tak och världen kanske Fredrika trots allt har större rymd och förmåga att acceptera än Åsele.
    Åsa som inte vet vad hon pratar om, egentligen.

    SvaraRadera
  2. Haha!
    Tack för tipset. Har ägnat de senaste 25 åren åt att söka både inåt och utåt (fast jag trodde seriöst att jag hade lagt det på hyllan en stund), så var jag kommer att hamna i slutändan står väl skrivet i stjärnorna antar jag.

    SvaraRadera