fredag 22 mars 2013

I Norrland

Återigen, boken alltså.
Där står saker som jag ler igenkännande åt, bara för att det handlar om min del av världen.
Där står även saker som påminner mig om händelser jag ser omkring mig idag. Som till exempel detta, som handlar om vad organisationen Hela Sverige Ska Leva gjorde på 1990 talet.

"Deras metod hade idag kunnat beskrivas med ett ord lånat från den nyandliga rörelsen. De ägnade sig helt enkelt åt affirmation, det vill säga konsten att upprepa ett påstående så många gånger att man av ren utmattning börjar tro på det. Små hoppfulla utvecklingsgrupper reste till huvudstaden och föredrog läget för några politiker i ett konferensrum. Där upprepade de att allt var toppen och att företagandet var blomstrande och att nyanställningarna snart skulle komma och holländarna nog förresten skulle flytta in och rädda hela skattebasen."

Visst påminner det om något?

För övrigt är det ett rätt intressant resultat man får om man googlar "hollandsprojekt".
Det känns lite som om en stor del av landets kommuner håller på med i stort sett samma saker, med högst varierande resultat. Jag är ingen expert. Men, nog vore det väl intelligent att åtminstone försöka ha en bredare frontlinje? Det skadar väl ingen att det drivs flera inflyttningsprojekt parallellt? Som jag ser det, skulle det väl istället öka chanserna för inflyttning. Under förutsättning att man låter bli att rycka bort mattan under fötterna på de invånare som redan befinner sig i kommunen och istället satsar på näringslivet och samhällets basfunktioner.

Men, vad vet väl jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar