torsdag 4 april 2013

2012-03-18

Jag hittade ett dokument som jag skrev för lite drygt ett år sedan. Jag kopierar in det, men utelämnar namnet på personen jag skriver om och kallar honom här för NN.




Fredrika 2012-03-18

NN, sitter oftast rätt tyst när kommunfullmäktige har sammanträde och frågan om Fredrika skola är på tapeten.
Dessförinnan talar han dock gärna, inom slutna dörrar. På majoritetens gruppmöte före kommunfullmäktiges sammanträde talade han sig varm för sin sak både i höstas och nu senast frågan var uppe.
Det vill säga, när frågan var uppe före jul menade han att det var ”Svarte Petter fasoner” att alla i S ej röstade för bildandet av småbarnsskola, att sådana dumheter hade han ej varit med om på länge och att det var lika bra att gå över till oppositionen eller att bilda ett nytt Sprängarparti om det skulle vara så att vi tre som röstade emot ej behagade rösta med majoriteten, för då hade vi inget i partigruppen att göra.
Nu senast var han ytterst verbal när han upplyste sin partikamrat om att hon ”pissade på partiet” när hon på kommunfullmäktige i november 2011 yrkade på återremiss och omvärldsanalys i frågan om Fredrika skola. Jag kan tyvärr ej återge hela ordväxlingen, vilket i och för sig kanske är lika bra, då man kan bli aningen mörkrädd av ett sådant lågvattenmärke till retorik.
Jag har dock ett tydligt minne av att NN sa att han önskade att det vore så att den som ej höll med majoriteten i frågan, skulle vara tyst eller gå hem.
Alla som följde det senaste fullmäktigemötet må ha märkt att det var rätt tyst från majoritetens håll.
Är det demokrati att ej få lägga sin röst där man anser att den gör bäst nytta för de medborgare som valt in en i kommunpolitiken, utan att löpa risk för utfrysning och verbala attacker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar