måndag 8 april 2013

Världsproblemen


Det finns många orättvisor här i världen. Alldeles för många för att en enskild människa ska kunna bilda sig en helhetsbild av dem. De vi möter genom massmedia är enbart en bråkdel. Men, vi kan titta på några exempel, bara för att skapa en bild av vad jag pratar om.

Ingen har väl missat den så kallade Koreakrisen? Jag skriver "så kallade", för i mina ögon har Nordkorea krisat rätt länge. (Kort bakgrund här.) Det har endast varit variation på hotbilden.
Ibland riktas den mer utåt och ibland bibehålls enbart hotbilden inåt, mot de egna innevånarna.
Jag har personligen ingen möjlighet att lösa det problemet.

Ett annat problem, som jag ej har möjlighet att lösa, är flyktingpolitiken och skuggsamhället fyllt av papperslösa människor. Jag tycker att läget är fruktansvärt. Jag skäms för hur mitt land behandlar människor som söker hjälp hos oss. Jag kan stödja de som försöker få landet att bli mer medmänskligt. Men, jag kan ej lösa problemet själv. (Läs gärna artikeln som ligger länkad i ordet "skuggsamhället".)

Något annat som stör mig, är att det visat sig att lärarlönerna är lägst i S-styrda kommuner.
Hur i hela världen gick det till?!
Jag styr ju då vare sig den ena eller andra kommunen. Så ej heller det kan jag personligen förändra.

Jag tycker också att det är lite oroväckande att Sverige är det land som urbaniseras snabbast, av länderna i EU. "Enligt Eurostats siffror hör Malmö, Umeå och Stockholm till EU:s mest snabbväxande städer." Källa här.
Jag skulle möjligen kunna fortsätta att kämpa för att vi ska ha en levande landsbygd. Men, mycket annat kan jag ej göra för att bidraga till en lösning på det problemet.
För övrigt är jag inte ens säker på att alla betraktar det som ett problem.

Det jag kan göra, är att se mig omkring i min närmaste omvärld och där försöka åstadkomma förändringar till det bättre. Det är liksom där vi må börja. Det spelar ingen roll hur mycket vi debatterar och diskuterar världsproblemen, om vi underlåter att lösa de problem vi har liggande på farstukvisten. Då blir det så att säga "mycket snack och lite verkstad". Man pratar om saker som borde åtgärdas och som man skulle ha kunnat "om bara...", men ingenting blir gjort.

Äsch, nu börjar jag bli trött. Men, jag hoppas min poäng gick fram.
Imorgon ska jag försöka lösa världsproblemen.
De som finns i min egen lilla värld.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar