lördag 31 augusti 2013

Lördag

Den sista augusti. Det påstås att det kallas stugsista här närmare kusten. Jag förmodar att det uttrycket härrör från de mer bemedlade människor som har och har haft råd att hålla sig med såväl bostad som sommarbostad och då flyttat från den sistnämnda denna helgen. Vilket förklarar varför uttrycket ej används i inlandet. Jaja, folk har stugor, sommarstugor, fjällstugor lite varstans. Men, ska vi dra den socioekonomiska biten så är det fortfarande så att de bättre bemedlade har vanligen ej stått att finna i kronotorpen i Norrlands inland.

Personligen så har jag använt dagen till att köra 46 mil i bil. Bjurholm - Umeå - Fredrika - Åsele och vice versa. Jag och barnen har varit och tillbringat tid med min far, som råkar vara född just detta datum. För åttiofem år sedan.

Vi hade en trevlig eftermiddag hos mina föräldrar och åt många godsaker. Fjällröding, mandelpotatis, hjortron, kladdkaka och annat gott. Dock ej allt samtidigt.

2 kommentarer:

  1. Såg nu kommentaren i Din Bjurholms blogg, det är väl så det är, vi hör och läser och förstår efter vad vi tror typ...

    Men Du skriver bra, det gör Du.

    Betalas strandpromenad i Umeå med samma pengar som vård & omsorg? Trodde det var kommunens sak när det gällde sådant.

    Ta det lugnt, andas, det Du inte gör blir kvar, ingen tar det ifrån Dig.

    Åsa

    SvaraRadera